Go to Top

Interviu cu ZSOLT TORJAI – General Manager hotel Cluj-Napoca

Il cunosc pe Zsolt de aproximativ 12 ani, de la inceputul carierei noastre in turism si am avut placerea de a lucra si parcurge impreuna primii ani in hotelarie, in aceeasi companie.

A inceput sa isi castige propria paine, inca din anul II, cand s-a angajat ca si agent de vanzari la firma care urma mai apoi sa fie pentru el primul loc de munca din domeniul hotelariei.  Pe parcurs ce a castigat experienta fiind si student la stiinte economice, pe langa sarcinile uzuale ale postului pe care il ocupa, a inceput sa primeasca si sarcini legate de o noua investitie a proprietarului firmei unde era angajat. Era vorba de o unitate hoteliera mica, localizata in apropierea centrului orasului, o unitate care urma sa fie clasificata la categoria pensiune urbana de 5 stele, prima unitate astfel clasificata in Transilvania.

Dupa 14 ani de activitate hoteliera, perioada in care a ocupat diverse functii de conducere in cadrul mai multor unitati de cazare, a fost recrutat la mijlocului anului trecut de cea mai mare companie de management hotelier din lume, si in prezent este directorul general al uneia dintre hotelurile aflate sub contractul de management al lantului. Am stat de vorba cu el, si l-am rugat sa ne impartaseasca cate ceva din experientele prin care a trecut, pana in momentul de fata.

Cum ti-ai inceput cariera in domeniul hotelier? Ce poti sa ne spui despre primii pasi in cariera?

„Am fost angajat al primului meu loc de munca timp de 10 ani, dar abia dupa ce mi-am schimbat locul de munca, dupa o colaborare foarte lunga, mi-am dat seama cat de important este ca cineva sa isi dea seama de potentialul pe care il ai, sa aiba incredere in capacitatile tale, rabdarea necesara si dorinta de a te invata. Avand parte de acest suport, ai posibilitatea de a intelege si mai bine toate aspectele si transpunerea in practica a studiilor teoretice absolvite. In opinia mea pentru un tanar absolvent de facultate, cel mai important este sa se poata angaja in domeniul absolvit, pentru a putea valorifica cunostiintele teoretice cu practica de zi de zi”

Care ar putea fi avantajele oferite la inceput de drum, de o companie mica, tip family business fata de o campanie mare ?

Participand la construirea unitatii de cazare, la elaborarea planului de afaceri si ulterior la implementarea planului, de data aceasta deja din postura de director executiv, am avut posibilitatea de a  invatat hotelarie pas cu pas, “de la cap la coada”, lovindu-ma de diferite situatii specifice domeniului de activitate, bineinteles la o scara mult mai mica, fiind vorba de unitate de 14 camere, un restaurant de 45 locuri si o mica cafenea”

Ce poti sa ne spui despre prima experienta la o unitate de cazare mare? Ai adus si o franciza pe piata hoteliera din Cluj. De ce ai luat aceasta deciziemde a aduce o franciza hoteliera pe piata clujeana, care au fost  avantajele, costurile, rezultatele?

„ Dupa 10 ani petrecuti la firma unde mi-am inceput cariera, am decis ca a sosit timpul de a face pasul la urmatorul nivel, iar acesta a fost un hotel de 100 de camere, cu restaurant de peste 150 locuri, 4 sali de conferinte, etc. Eram convins ca nu voi putea intampina nici o situatie nemaiintalnita pana in acel moment, deci nu am ezitat sa accept oferta primita din partea proprietarului unitatii. Era anul 2010, plina criza financiara, cu scadere masiva a gradului de ocupare si a tarifului de cazare, disperarea domina piata. Toti alergau dupa clienti, si de dragul de a ii castiga, foarte multi scadeau tarifele . Companiile au simtit disperarea hotelurilor, si ca o prima masura a reducerii cheltuielor operationale au redus bugetele de deplasari. In Cluj-Napoca domnea o supra-oferta a locurilor de cazare, o lipsa a cererii, iar in aceste conditii se punea intrebarea: ce este de facut? Alegerea a fost francizarea. Aducerea unui brand international pe piata hoteliera din Cluj putea fi colacul de salvare. Negocierile au durat mai bine de 5 luni, dar dupa aceasta perioada am reusit sa semnam contractul de franciza si sa fim prezenti pe piata ca un hotel apartinand unui lant international. Costurile de francizare nu au fost mici, dar a fost o investitie prin care s-a reusit o crestere a gradului de ocupare si bineinteles, cel mai important, cresterea tarifului mediu de cazare, pe o piata in scadere, investitia in francizare fiind recuperata in 16 luni.”

Ai lucrat mai bine de 4 ani in doua unitati de cazare mari, ambele francizate. Ce ne poti spune despre aceasta experienta?

„Patru ani petrecuti in doua hoteluri apartinand unor lanturi internationale, dar patronate de investitori autohtoni, au insemnat pentru mine acumulare de experienta, invatare continua si de aprofundare a cunostiintelor.  Am avut ocazia sa cunosc oameni minunati, si mai putin minunati, sa ii formez pe unii dintre ei si sa lucram impreuna in diferite proiecte. Tin sa la multumesc tuturor pentru increderea pe care au avut-o in mine, mi-au urmat sfaturile, au facut ceea ce le-am cerut si pot sa afirm, ca succesul meu, in mare parte se datoreaza acelor persoane care au stat in spatele meu si m-au ajutat sa-mi ating obiectivele.”

Ce inseamna pentru tine compania internationala de management?

„Anul trecut am fost recrutat de cea mai mare companie de management hotelier din lume, pentru a prelua unul dintre hotelurile afiliate in Cluj-Napoca, iar dupa primele 8 luni petrecute in aceasta companie nu pot decat sa recomand tuturor celor pasionati de acest domeniu, sa incerce, daca au posibilitatea, si o astfel de experienta. Este o viziune total diferita de ceea ce am intalnit pana in momentul de fata. A fost o surpriza placuta sa constat ca exista si normalitate pe piata hoteliera, iar in comparatie cu precedentele locuri de munca, in aceasta companie angajatii sunt trimisi la traininguri, se investeste in calificarea angajatilor, ca oamenii vin cu placere la locul de munca si fac mult mai mult decat scrie in fisa postului, in mod voluntar si cu zambetul pe buze. Am invatat sa am incredere in capacitatile oamenilor pe care ii am in subordine, pentru ca si compania are incredere in mine, si luna de luna ma conving, ca multi dintre investitorii autohtoni, mai au multe de invatat in ceea ce priveste modalitatile de crestere a eficientei angajatilor. Va sosi vremea cand isi vor da seama ca angajatii dau randamente mult mai bune daca sunt recompensati pentru depasirea targetului decat daca sunt constransi sa isi respecte sarcinile de serviciu prevazute in fisa postului, si ca penalizarile nu sunt cea mai buna modalitate de crestere a productivitatii angajatilor.”

Poti sa ne spui cate ceva despre planurile tale de viitor?

“Deocamdata ma ocup de acest proiect, mai am multe de invatat, simt ca sunt apreciat pentru ceea ce fac atat de compania de management cat si de catre investitori, deci nu ma gandesc decat la acest hotel. Nu pot insa sa trec cu vederea ca o astfel de companie iti ofera multiple posibilitati de avansare in cariera, ceea ce este firesc sa sa intample la un moment dat.”

Hotelul condus de Zsolt, este printre finalistii nominalizati la Top Hotel Awards 2015, cea de-a VIII-a editie a celui mai important eveniment dedicat industriei hoteliere, a turismului si a ospitalitatii din Romania , la categoria CEL MAI POPULAR HOTEL AL ANULUI ( hoteluri economice & de clasa medie – 3 stele ).

 

, , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *